Auton ohjelmointi, sähköinen vianhaku
VCDS-diagnostiikka, autohuolto Audi, Volkswagen, Skoda, Seat

Sähköinen vianhaku

Meiltä löytyy sähköiseen vianhakuun työkaluja VAG-merkkitesteristä oskilloskooppiin!

Autosähkö

Nykyautoissa yleisin korjaamolle tulemisen syistä on vikavalon syttyminen kojetaulussa. Vikavalon perusteella sinänsä ei pystytä määrittämään vikaa, ja sen vuoksi autosta pitää lukea vikamuisti. Meillä on VAG-konsernin autoihin tarkoitetut diagnoosilaitteet, ja monesti kokemusperusteisesti pystymme arvioimaan jatkotoimenpiteet pelkästään vikailmoitusten perusteella.

Erikoisempien vikojen ilmetessä meillä on käytössä VAG-konsernin ohjattu vianhaku, tunnetut vikatapaukset ja runkonumerolla kohdentuvat sähkökuvat ja rakennekaaviot. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että sähköinen vianhaku olisi helppoa, mutta oikeiden työkalujen avulla ei tarvitse suunnistaa ilman karttaa.

Nykyautojen toimilaitteiden ja antureiden diagnostiikkaa helpottamassa meillä on myös oskilloskooppi. Oskilloskooppi on kuin yleismittari, mutta paljon tarkempi: Oskilloskoopin avulla pystytään saamaan tietokoneen ruudulle kuvaajia siitä, mitä toimilaitteissa ja antureissa tapahtuu nanosekunnin sisällä.

Oskilloskooppia käytetään varsinkin seuraavissa tilanteissa: Selvitetään suuttimien ohjausta/ kuntoa, virrankulutusta, moottorin ajoituksen tarkistus yms. muissa komponenteissa, joiden mittaus vaatii joko tarkkuutta tai signaali/virta kulkee niin nopeasti, että tavanomaiset mittauslaitteet eivät pysy mukana.

Päästöjenhallinta

Yleisin syy nykyauton moottorin vikavalon syttymiseen on vika jossain päästöihin vaikuttavassa komponentissa. Euronormien mukaisesti moottorin vikavalon pitää syttyä tietyistä vioista ja osa vioista ottaa autosta tehoja pois. Auton käyttäytyminen vikatilassa ei ole aina autovalmistajan päätettävissä vaan osa käyttäytymisestä määritetään auton päästöluokituksessa. Kuten esimerkiksi rajoitettu ajomatka Adblue-järjestelmän vikaantuessa. Jos autolla ajaa mittaristossa ilmoitetun matkan loppuun, auto ei enää saa käynnistyä. Korjaamolla käynnistyslukitus voidaan avata diagnostiikkatarkoituksiin ja sitä kautta se voidaan korjata oikein.

Yleisimmät murheita aiheuttavat päästöjärjestelmät:

EGR = Exhaust gas recirculation = Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä

Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmät olivat osassa autoista käytössä jo 1980-luvulla, mutta yleistyivät enemmän 2000-luvulla. Järjestelmän tarkoituksena on kierrättää pakokaasua uudelleen moottorin läpi, ja tämän avulla on tarkoitus pienentää sylinterissä tapahtuvan palotapahtuman lämpötilaa. Palotapahtuman lämpötilan lasku perustuu siihen, että palotilassa on vähemmän happea EGR aktivoituna. Palotapahtuman lämpötilan laskun tarkoituksena on estää happi-ja typpimolekyylien yhdistyminen, eli tutummin NOX-päästöjen alentaminen.  Typen oksidit ovat ilmakehässä terveydelle haitallisia ja siksi niistä pyritään eroon.

NOX on ongelma varsinkin dieselautoissa, ja nykyaikaisissa suorasuihkutusbensiinimoottoreissa EGR alkaa olemaan melko harvinainen näky.

Dieselmoottorin kuristinläppä
Dieselmoottorin kuristinläppä (kaasuläppä), jonka EGR-venttiili on tuhonnut.

DPF = Diesel particulate filter = Dieselin hiukkassuodatin

Dieselin hiukkassuodattimen työ on kerätä palamattomat nokihiukkaset pakokaasun seasta ja säilöä ne hiukkassuodattimeen. Hiukkassuodattimen ansiosta nykyautoista harvoin tulee ”voimasavuja”, eli mustaa usvaa putken päästä. Tämä johtuu siitä, että oikein toimiessaan hiukkassuodatin kerää hiilipartikkelit talteen ja hiili on nimenomaan se, mikä ilmenee mustana pakokaasuna.

Mihin hiili oikein menee?  Hiili varastoituu hiukkassuodattimeen ja tasaisin väliajoin auto polttaa hiukkassuodattimen tyhjäksi ”regeneroimalla” sen. Regeneroinnissa hiukkassuodattimen lämpötila nousee 700 asteeseen jossa ylijäämähappi ja hiili yhdistyy tuottaen hiilidioksidipäästöjä. Hiilidioksidipäästötkään eivät ole haluttuja, mutta se on parempi vaihtoehto kuin hiilipartikkelit ihmisten keuhkoissa.

Yleisin syy hiukkassuodattimen vikavalon syttymiseen on sen tukkeutuminen. Syitä voi olla useita: Vialliset anturit, öljyn kulutus, öljytuhkasta täyttynyt hiukkassuodatin jne. Pelkästään vikavalon perusteella on vaikea sanoa ongelman juurisyytä, ja siksi se kannattaa aina tarkistuttaa ammattilaisella.  Monesti hiukkassuodattimien kanssa on olemassa useita edullisempia korjausratkaisuja kuin koko suodattimen vaihtaminen.

Myös bensiinimoottoreihin on alkanut ilmestymään hiukkassuodattimia, joten tämä ongelma voi jatkossa ilmetä myös bensiinimoottoreiden kanssa.

AdBlue

AdBlue-järjestelmät ovat kiristyneiden NOX-päästörajojen vuoksi tulleet pakollisiksi lähes kaikkiin dieselautohin. Aluksi AdBlue vaadittiin ainoastaan omamassaltaan isompiin henkilöautoihin, mutta ne ovat alkaneet yleistyä myös pienemmissä autoissa.

AdBlue-järjestelmän tarkoituksena on vähentää NOX-päästöjä, eli hapen ja typen muodostamia yhdisteitä.

Järjestelmä toimii siten, että pakoputkistossa on typen oksideja keräävä katalysaattori. Katalysaattori alkaa toimimaan noin 200 asteen lämpötilassa ja silloin pakoputkistoon suihkutetaan urealiuosta nimeltä AdBlue. Urealiuoksen ja katalysaattorin yhteistyön voimalla typpi ja happi saadaan erottumaan ja tämän avulla pakoputkesta tulee typpeä ja vettä.

AdBlue-järjestelmän huonona puolena on monimutkaisuus. Puhumattakaan siitä, että kun nämä edellämainitut järjestelmät ovat vielä mukana samanaikaisesti on vika jossain näistä järjestelmistä lähes väistämätön auton elinkaaren aikana.

Monimutkaisista järjestelmistä huolimatta näiden korjaaminen on meille arkipäivää, joten sinun ei tarvitse ymmärtää näistä mitään kun tuot auton meille tutkittavaksi vikavalon syttyessä.  Vikakoodien lukuun voi tulla aikaa varaamatta, ja ajan salliessa teemme samalla käynnillä myös vianmäärityksen.

Tervetuloa modernin diagnostiikan pariin!