Chiptuning


OBD-standardin myötä autojen vikadiagnosoimisen helpottumisen lisäksi on myös autojen tehonlisäys sekä ohjelmointi on helpottunut! Suurimpaan osaan nykyautoista ohjelmointi onnistuu OBD portin kautta ja toimenpide on suhteellisen nopeaa ja vaivatonta. Tehonlisäyksen ja taloudellisuusohjelmien lisäksi autoista poistetaan erilaisia järjestelmiä ja vikakoodeja, joista ei ole auton omistajan näkemyksestä kuin haittaa.

Tehonlisäys/ taloudellisuusohjelmat

Varsinkin nykyaikaisissa turbodiesel-autoissa on paljon piilotettuja hevosvoimia ja vääntöä. Valmistajat rajoittavat ahtimen ja polttoaineen syöttöä päästöjen vuoksi tai sen vuoksi, että samasta tekniikasta myydään eri hintaisia ja eri tehoisia versioita vaikka ne olisivat fyysisesti samoja.

Tehonlisäysohjelmissa ahtimen ahtomäärää lisätään, polttoaineensyöttöä lisätään ja ahdin herätetään aikaisemmin.

Taloudellisuusohjelmissa pääsääntöisesti ahdin herätetään aikaisemmin, jolloin moottori vääntää enemmän ja käy "laihemmalla" eli kuluttaa vähemmän polttoainetta. Dieselmoottorin "laiha" seos lisää typpioksidipäästöjä ja sen vuoksi tätä ominaisuutta ei tehtaalta asenneta. Periaatteessä kyse on samasta asiasta kuin Volkswagenin päästöhuijauksessa eli "dieselgatessa"

Katso tästä oman autosi tehonlisäyspotentiaali!

EGRpoisto / Adblue poisto / DPF poisto

Näistä kolmesta EGR (pakokaasun kierrätysjärjestelmä) poisto on yleisin. EGR järjestelmä kierrättää moottorin pakokaasua moottorin imusarjaan, eli jo moottorin läpi mennyttä ilmaa käytetään moottorin läpi uudelleen päästöjen vähentämiseksi.

Tekniikka on melko yleinen, vikaherkkä, tuhoaa hiljalleen moottoria, eikä tuota auton käyttäjälle mitään lisäarvoa. (alla kuva dieselmoottorin kuristinläpästä (kaasuläppä), jonka EGR venttiili on tuhonnut.

Adblue-järjestelmä on yleistyvä järjestelmä henkilöautoissa mutta tunnetumpi raskaan kaluston piirissä. Adblue-järjestelmän tarkoituksena on suihkuttaa ureaa pakoputkistoon. Urea ja NOX katalyyttien yhteistyön avulla vähentää typpidioksipäästöjä. Tämä järjestelmä ei siis varsinaisesti hajota mitään moottorista ,mutta järjestelmän korjaus voi olla kallista, eikä varsinaisesti tuota lisäarvoa autoilijalle.

DPF, eli Dieselin hiukkassuodatinjärjestelmän ongelmat ovat yleistymään päin. Virallisesti hiukkassuodatin tulisi vaihtaa määräajoin, mutta suodattimia voi virallista mielipidettä vastoin pestä kemiallisesti ja joissain tapauksissa hiukkassuodattimia poistetaan fyysisesti ja ohjelmallisesti autoista kalliiden ja jatkuvien ongelmien vuoksi.

Edellämainittujen järjestelmien poisto ei suoranaisesti vaikuta mitattaviin päästöihin. DPF poistoissa saattaa olla ongelmana se, että DPF:ään on integroitu katalysaattori, joka vaikuttaa K-arvoon. Kannattaa ensin ottaa selvää oman auton DPF poiston vaikutuksesta päästöihin.

Vikakoodien poisto

Välillä autoissa saattaa ilmetä vikakoodeja, joidenka korjaus on järjettömän kallista tai erikoisimmissa tapauksessa vikakoodeja saattaa ilmestyä sellaisista komponenteista, joita autoon ei ole edes asennettu. Esimerkiksi Volkswagen Touaregin 4.2 litraisessa bensaversiossa on tyyppivikana vikakoodi katalysaattoreiden viallisuudesta vaikka katalysaattoreissa ei päästöjen suhteen olekkaan vikaa. Tämänkaltaisessa tapauksessa on esimerkiksi järkevää koodata vikakoodi pois sen sijasta, että vaihtaisi kalliilla komponetteja.

Vikakoodeja tosin ei voi aina poistaa. Osa vikakoodeista liittyy olennaisesti moottorin toimintaan ja siksi kaikkea ei voi vain poistaa vaikka se kuulostaisikin kivalta.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä puhelimitse 0401615102 tai täytä tarjouspyyntölomake tästä